Retelele de socializare - sign in? (partea I)

27/10/2011

 

Facebook, Twitter, Linkedin, Keypeople, Google+! Angajatori, candidati, cv-uri, interviuri! Sanse in plus, sanse in minus, respingeri, angajari! Bani!
Ce au toate acestea in comun? Toate sunt legate de viata profesionala, de cariera si de ceea ce iti doresti tu. Din ce in ce mai des ne confruntam in mediul profesional, cu intrebarea deschisa: ai cont de facebook? Sau cu invitatii directe de adaugare in lista de contacte de pe linkedin.

Cum gestionati astfel de situatii daca sunteti angajator? Dar daca sunteti candidat, viitor angajat?
Acest articol se adreseaza ambelor categorii. Retelele de socializare reprezinta un instrument mai mult sau mai putin eficace de dezvoltare a carierei – depinde cat de eficient sunt folosite. In prima parte vom aborda ceea ce inseamna impactul retelelor de socializare pentru angajator. Cum este folosit de acesta, de ce, unde si mai ales, care dintre acestea?
Angajatorul foloseste canalele de socializare in doua scopuri: pentru a cauta efectiv candidati, ca unul din canalele de recrutare in procesul de ocupare a unui post si pentru a verifica intr-un anume fel candidatii veniti la interviu.

De ce introducem retelele de socializare in lumea HR? E simplu! HR-ul este o lume deschisa, care presupune a comunica, a socializa, a avea in permanenta mintea foarte deschisa catre orice. Iar retelele de socializare chiar sunt un maaare sac unde gasim: oameni, poze cu oameni, informatii despre oameni, adevarate CV-uri. Pe scurt, cam tot ceea ce gasim si pe ejobs sau bestjobs. Si, bonus: idei ale unor oameni, gandiri, acces la alte cercuri de oameni si evenimente mai mult sau mai putin business.

Daca luam in calcul cel de-al doilea scop pentru care angajatorii folosesc retelele de socializare – acela de a descoperi in candidati lucruri pe care acestia nu le-au spus la interviu, vom descoperi in ultima perioada o adevarata „pasiune” pentru a ‚descoperi” fete nevazute, informatii ascunse, lucruri ce nu s-au spus la interviurile de selectie.
Ideea este urmatoarea: angajatorii trebuie evident sa tina cont de faptul ca retelele de socializare sunt vazute de angajati ca un instrument pentru timpul liber, nu neaparat pentru aria profesionala. Problema apare intr-adevar atunci cand verificand, vedem ca postarile apar in timpul orelor de program, sau ca acestea includ informatii care ne pot da o idee despre superficialitatea unui candidat.

Atentie mare insa: atunci cand evaluam persoane venite la interviu doar prin prisma acestor canale, rezultatul s-ar putea sa nu fie cel real. Scopul acestora este de sustinere a unei opinii sau lamurire a unor neclaritati in privinta unui viitor angajat, nicidecum o evaluare complexa si completa pe baza lor.

Va urma: mic ghid al angajatorului privind retelele de socializare ca instrument de resurse umane

 

Logo Italia Obiettivo Lavoro Partener Oficial al Nationalei de Fotbal Italiene